Psychoterapia jest metodą leczenia problemów psychologicznych opartą na rozmowie z terapeutą. Przedmiotem rozmowy są myśli, uczucia, wspomnienia, obrazy ważnych osób, sny, do których odnosi się terapeuta. Celem takiej rozmowy jest uzyskanie nowej perspektywy widzenia siebie i swoich trudności oraz zrozumienia przyczyn problemów oraz mechanizmów utrudniających kontakty interpersonalne oraz blokujących rozwój osobisty. W procesie terapeutycznym dokonują się zmiany tych mechanizmów, dzięki czemu relacje z innymi stają się bardziej satysfakcjonujące, zwiększa się również poczucie własnej wartości, lepsze zrozumienie siebie pozwala uzyskać większy wpływ na swoje życie. Terapia skierowana jest do osób, które dostrzegają u siebie następujące problemy:
Psychoterapia poprzedzona jest kilkoma spotkaniami konsultacyjnymi ( zazwyczaj 3 spotkania). Spotkania konsultacyjne służą wstępnemu przyjrzeniu się zgłaszanym trudnościom oraz podjęciu decyzji odnośnie terapii. Podczas spotkań konsultacyjnych omawia się zasady terapii i określa kontrakt czyli ustną umowę dotycząca kwestii merytorycznych (na czym będzie polegać terapia i czemu ma służyć) oraz organizacyjnych ( określenie terminu sesji, częstotliwości spotkań). Psychoterapia indywidualna dorosłych odbywa się zazwyczaj raz w tygodniu i trwa 50 min.
Okres dojrzewania to czas, kiedy młody człowiek zaczyna zastanawiać się nad sobą i swoim miejscem w świecie dorosłych. Powoli kształtuje własne „ja”, a droga do wykreowania dojrzałej tożsamości bywa najeżona problemami. Najczęściej pojawiającymi się trudnościami w tym okresie są: depresje, fobie, nerwice, zaburzenia odżywiania, nieśmiałość, trudności w relacjach interpersonalnych czy uzależnienia. Bardzo często problemy, które pojawiają się w okresie dojrzewania są dotkliwie odczuwane przez młodzież i mogą utrudnić dalszy rozwój. W takich sytuacjach ważne jest wsparcie psychologiczne, które pozwala na zrozumienie podłoża kłopotów i konfliktów co daje większą szanse na prawidłowy rozwój oraz budowanie satysfakcjonujących relacji z rodziną oraz rówieśnikami.
W ramach swojej pracy w gabinecie psychoterapii oferuję młodzieży psychoterapię indywidualną. Psychoterapia indywidualna poprzedzona jest konsultacją oraz wstępną diagnozą. Na pierwszą konsultacje osoby pomiędzy 12 a 18 rokiem życia zapraszam z rodzicami lub z jednym z rodziców. Drugie spotkanie odbywa się tylko z rodzicami. Polega na zebraniu ważnych informacji na temat funkcjonowania rodziny oraz na omówieniu przebiegu pomocy dziecku. Następne spotkania odbywają się już tylko z nastolatkiem bez obecności rodziców, ich celem jest poznanie historii życia, najważniejszych relacji nastolatka, ważnych dla niego spraw, zgłaszanych trudności i problemów. Na tym etapie zostają ustalone zasady współpracy oraz ustalone cele terapii. Psychoterapia objęta jest tajemnicą zawodową, a terapeuta pracuje zgodnie z zasadami etyki zawodu psychologa zgodnie z ustawą Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Indywidualne sesje terapeutyczne odbywają się raz w tygodniu i trwają 50 minut. Często młodzież mająca trudności odmawia współpracy z psychoterapeutą. Dla rodziców borykających się z różnorodnymi problemami wychowawczymi proponujemy konsultacje i porady psychologiczne, które pomogą w lepszym zrozumieniu dorastających dzieci, pozwolą na zastosowanie efektywnych metod wychowawczych. W takich sytuacjach konsultacje psychologiczne pomagają rodzicom w podejmowaniu konstruktywnych działań, które mogą zmniejszyć trudności i kłopoty ich dzieci.
Wsparcie dla rodziców to forma pomocy skierowana do rodziców, którzy wypróbowali znane metody wychowawcze i widzą, że nie odnoszą one zamierzonego rezultatu. W takich sytuacjach pojawiają się liczne trudności oraz poczucie bezradności w stosunku do swojego dziecka. Bycie rodzicem wiąże się z przezywaniem różnorodnych emocji- od radości, ciekowości, dumy do smutku, złości a nawet całkowitej bezradności i bezsilności. Rodzice bardzo często borykają się z bardzo bolesnymi przeżyciami i myślami. Spotkanie z terapeutą daje możliwość wspólnego dotarcia do przyczyn występujących trudności oraz wypracowania nowych sposobów budowania relacji z dzieckiem.
Zapraszam rodziców, którzy: